فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
فروشگاه اینترنتی صنایع دستی چرم نیما
Leather Craft Shop Nima
سرویس: اجتماعی ، تاریخ: ۲۵/آبان/۱۳۹۲ - ۱۱:۳۹ ، شناسه خبر: ۱۹۳۲۴۳

صنایع دستی مشکلات و راهکارهای تولید در صنایع دستی/۵

رها شدن ۹۰ درصد تعاونی‌های صنایع دستی پس از تشکیل/خرید تاکسی با وام صنایع دستی

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی صنایع دستی استان البرز گفت: متأسفانه ۹۰ درصد تعاونی‌های صنایع دستی بعد از تشکیل رها می‌شوند در حالی که دولت باید در این حوزه حمایت لازم را داشته باشد.

کبری جوان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه صنایع دستی بزرگترین پوشش‌دهنده مشاغل خانگی است اظهار داشت: متأسفانه در این حوزه شاهدیم که طی سال‌های گذشته وام و تسهیلات ارائه‌شده به هنرمندان هدر رفته است، هنرمندان به دنبال وام بلاعوض و غیره نیستند و حتی باید گفت که اتفاقاً برای هنرمندان بدبختی ایجاد کرده است چرا که وقتی وام می‌دهیم اما فرد با آن وام برای فرزندش تاکسی می‌خرد چه باید گفت؟ این قالی‌باف برای دارِ قالی وام گرفته است به چه علت بازرس نمی‌فرستیم تا ببینیم وام، صرف چه چیزی می‌شود.

وی با بیان اینکه با این وجود این بودجه هدر می‌رود افزود: باید یک تشکل، نظام هماهنگی و نیرویی که برای هم‌افزایی بین خود هنرمندان باید وجود داشته باشد را پوشش دهد که آگاهی داشته باشد از چه راه‌هایی باید صادرات صنایع دستی که در شعار جایگزین نفت است به شعور تبدیل شود؟

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی صنایع دستی استان البرز ادامه داد: 90 درصد تشکیل تعاونی در کشور فقط آمار است و این تعاونی‌ها بعد از تشکیل رها می‌شوند در حالی که اگر قرار است تصدی به بخش خصوصی واگذار شود نباید اینگونه فقط در حد حرف باشد و از طرفی باید توسط دولت، این خصوصی‌سازی تقویت شود.

جوان تصریح کرد: به عنوان نمونه اتحادیه‌ای تشکیل دادم و برای تشکیل آن از من آدرس خواستند، به من گفتند دفتر یکی از تعاونی‌ها کافی است لذا متأسفانه بازرسی در این زمینه وجود ندارد، با پول مشکل حل می‌شود. از طرفی مقابل دفاتر تشکیل تعاونی هم دلال‌هایی وجود دارند و شما می‌توانید 10 روزه‌ یک تعاونی‌ تشکیل دهید.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات هنرمندان صنایع دستی، موضوع فروش محصولات صنایع دستی است گفت: یک سایت کلی نداریم تا سفارش بگیرد و هر کس به طور خصوصی خودش کار می‌کند، یا موفق می‌شود یا زمین می‌خورد، لذا به نظر می‌رسد ما قبل از اینکه بازاریابی کنیم باید بازارسازی کنیم.

جوان با انتقاد از اینکه هنرمندان و مسئولان صنایع دستی نمی‌توانند جلساتی با مسئولان استانی داشته باشند و همیشه حرف‌های آنها با واسطه به مسئولان نقل قول می‌شود یادآور شد: در چین زمانی که یک تولیدکننده می‌خواهد کارش را به مرز ببرد، ارتش آن کشور به کمکش می‌آید و بار آن را به مرز می‌آورد اما در ایران ارگان‌های زیادی داریم که می‌توانند به کمک هنرمندان بیایند که نمی‌آیند، به عنوان مثال شهرداری در تهران به هنرمندان کمک می‌کند در کرج جواب نمی‌دهد لذا اگر قرار است قانون باشد برای همه باید یکسان باشد.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی صنایع دستی استان البرز خاطرنشان کرد: اگر هر استان در کشور یک شبکه شود و این شبکه‌ها به وسیله یک سایت بهم وصل شوند که در آن سایت، یک هنرمند بتواند کار خود را در زمینه صنایع دستی و مشاغل خانگی ارائه دهد بسیاری از مشکلات فروش محصولات صنایع دستی حل می‌شود البته این سایت باید به صورت دولتی اداره شود چون بخش خصوصی توان آن را ندارد، همچنین فعال‌شدن موزه‌ها نیز در این حوزه می‌تواند کمک زیادی کند.

انتهای پیام/



.: Weblog Themes By LoxBlog :.

تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.